Co je elektrokolo a proč si ho pořídit?

V současné době nabízíme dvě ověřené značky na našem trhu a to APACHE a LECTRON, které uspokojí každého zákazníka svoji rozmanitou nabídkou.

Proto jsme pro Vás připravili následující článek, který vám osvětlí co takové elektrokolo vlastně je a proč by jste o něm vlastně měli přemýšlet. V následujícím článku si rozebereme podle čeho elektrokola vybírat a v čem se liší.

 

Kapitoly:

 

Co si tedy představit pod pojmem elektrokolo?

Elektrokolo se dá definovat jako klasické jízdní kolo, které je vybaveno elektromotorem, řídící jednotkou a baterií. Motor plní v tomto případě roli dopomoci a udělá tak jízdu na kole značně komfortnější pokud mu to dovolíte. Jednoduše řečeno, pokud nebudeme šlapat, tak elektrokolo samo o sobě nepojede. To ale samozřejmě neznamená, že se budete stále jen "ulejvat", elektromotor můžete vždy vypnout a pokud budete chtít pomoci, můžete ho opět zaktivovat.

Abychom elektrokolo mohli použít v běžném provozu, jeho motor musí být aktivovaný pouze tehdy, když je jezdec sám otáčí klikami, zjednodušeně když šlape. Pohyb klik je snímaný speciálním senzorem umístěným ve středovém složení. Výkon pohonné jednotky nesmí překročit 250 W, celkové napětí elektrického systému nesmí být vyšší než 48 V. Maximální schválená rychlost elektrokola s asistencí motoru může být nejvýše 25 km/h s tolerancí 10%. Po dosažení této rychlosti je výkon motoru postupně snižován až do úplného vyřazení z činnosti. Pokud vám dojde baterie nebo máte elektromotor vypnutý, do cíle můžete pokračovat za využití vlastních sil jako na běžném jízdním kole ( je třeba si uvědomit ale, že elektrokolo je vždy o něco těžší oproti klasickému kolu). Elektromotor je možné uvést do pohybu také pomocí ovládacího tlačítka nebo akcelerátoru, ale pouze do maximální povolené rychlosti 6 km/h. Tato funkce bývá označována jako asistent chůze a využijete ji při rozjezdu, při chůzi nebo při jakékoli další manipulaci s elektrokolem.

Na každé elektrokolo, které svými vlastnosti odpovídá evropské normě EN 15194-1, se z hlediska zákona o provozu na pozemních komunikacích pohlíží jako na běžné jízdní kolo. Pro jízdu na takovém elektrokole nepotřebujete řidičský průkaz, můžete bez obav jezdit i po cyklostezkách. a cyklistický přilba je povinná pouze do patnácti let věku. Používání cyklistické helmy ale přesto doporučujeme všem uživatelům elektrola bez rozdílu.


Námi nabízené značky je možné používat na pozemních komunikacích! Zdaleka ne všechna nabízená elektrokola jsou v souladu s platnou právní úpravou tak, aby se mohla legálně používat na pozemních komunikacích. Nejčastěji se jedná o elektrokola s vyšším než zákonem povoleným výkonem, výjimkou však nejsou ani modely bez omezovače rychlosti nebo modely vybavené různými akceleračními páčkami, které umožňují jízdu bez nutnosti šlapání.

Takové elektrokolo se chová jako moped a je na něj také tak pohlíženo. V případě používání těchto elektrokol na veřejných komunikacích, včetně cyklostezek, se vystavujete nebezpečí správního či dokonce trestního postihu v případě nehody.


 

Z čeho se skládá elektrokolo?

 

Elektromotor

Je uložen ve šlapacím středu, případně v předním nebo zadním náboji. Hlavním úkolem je pomáhat uživateli při šlapání a usnadnit šlapání i v náročném terénu. Parametry elektromotoru jsou dané jeho jmenovitým výkonem a nejvyšším kroutícím momentem.

 

 

 

Baterie

Baterie může být umístěna v rámu, za sedlovou trubkou či zadním nosiči. U nich je důležité především napřetí a kapacita. Ta se uvádí v ampérhodinách (Ah). Často se setkáváte i s údajem watthodiny (Wh), což je informace o tom, jakou práci je schopna baterie vykonat. Čím vyšší tyto hodnoty jsou, tím delší je dojezd elektrokola. Nejpoužívanější jsou v současné době baterie lithium-iontové - Li-lon. Jejich výhodou je nízká hmotnost, vysoká kapacita a dlouhá životnost.

 

 

Ovládací panel

Dalším termínem je ovládací panel, který je nejčastěji umístěn na řídítkách a jeho pomocí se řídí dopomoc elektromotoru.naleznete na něm informace o zvoleném stupni podpory, stavu baterie a u některých modelů i zbývajícím dojezdu. Moderní LCD displeje nabízí i funkce klasického cyklocomputeru a zobrazují informace o rychlosti, ujeté vzdálenosti a nebo čase.

Motory COMP Drive nabízí i propojení prostřednictvím chytrého telefonu přes aplikaci.

 

Řídící jednotka

Se dá označit za centrální systém celého elektropohonu. Je mikročipem, který propojuje jednotlivé elektrické komponenty a řídí výkon elektromotoru podle údajů z jednotlivých senzorů a uživatelem zadaných parametrů.

 

 

 

Snímače

U elektrokol rozlišujeme tři druhy snímačů. Snímač šlapání kontroluje otáčení klik a údaje z něj jsou zásadní pro aktivaci elektromotoru. Vyšší modely jsou vybaveny snímačem kroutícího momentu, který měří sílu šlapání, díky tomu je systém elektrokola řízený efektivněji a s výrazně nižší spotřebou energie. Modely s LCD displeji jsou pak osazeny také snímači rychlosti.

Systém COMP Drive disponuje snímačem gearsenzor, kterýje napojen na řadící lanko a při zařazení rychlostního stupňě vyšle impuls do řídící jednotky motoru.

 

 

Brzdové páky s vypínačem

Některá elektrokola mohou být vybavena brzdovými pákami se senzory brzd. V případě použití brzd pak tyto senzory okamžitě vyřadí elektromotor z provozu. Tato výbava sice není povinná, ale zejména u městských elektrokol je však z důvodů bezpečí více než vhodná.

 

 

 

  • Ráfkové brzdy - většinou používány u levnějších, či silničních kol. Jejich účinnost je nižší a hlavně méně plynulejší, než u brzd kotoučových-narozdíl od nich zabírají až v poslední fázi zamačknutí brzdové páky. Závisí též na kvalitě ráfku-ofrézování, či jiné úpravě brzd.ploch a kvalitě brzd.špalků, které na tuto plochu dosedají.
  • Kotoučové brzdy - dále dělíme na:
    • Hydraulické - celý okruh je uzavřený a z hlediska brzdového účinku, i plynulosti dávkování se jedná o nejvyspělejší a zároveň nejefektivnější systém-i proto je používán nejen v automobilovém průmyslu.. Brzdové destičky dosedají na kotouč souměrně a tím je zajištěno absolutně plynulé a efektivní zabrždění.
    • Mechanické - jsou jakýmsi kompromisem..brždění obstarává lanko v bowdenu (jako u ráfkových brzd), ale brzdí za pomoci destiček, které přitlačují kotouč z jedné strany, ke druhé..Nemají tedy takovou plynulost a efektivitu jako Hydraulické, ale i přesto nabízejí slušnou efektivitu a alternativu k dnes již pomalu odstupujícím ráfkovým brzdám.

 

 

Proč bych si měl elektrokolo pořídit?

Elektrokola jsou v posledních letech čím dál víc populární a to z několika zásadních důvodů. Vezmeme-li v úvahu základní myšlenku, proč člověk začal vyvíjet jízdní kola, tak je bezesporu hlavním důvodem rychlejší a snadnější překonávání vzdáleností. S elektrokolem tyto hranice posunete zase o kus dál a to především bez ohledu na vaši kondici, věk či nějaké zdravotní omezení.

Elektrokolo je skutečně prakticky pro každého. Díky elektrokolu se stírají výkonnostní rozdíly, takže nebudete mít problém si zajezdit prakticky s kýmkoliv ať už to bude kondičně zdatnější partner, nebo naopak slabší děti. Cyklovýlety se stanou okamžitě více praktické a zábavné.

Dalším tradičním důvodem je bezesporu hubnutí, případně budování kondice, tak jako na každém jiném cardio trenažéru. Je třeba si uvědomit, že to, že si zakoupíte elektrokolo neznamená, že automaticky budete větší lenoši, ale pouze budete mít pomocníka, který vám pomůže pokud budete sami chtít, nebo si nastavíte úplně jiný druh tréninku, který by jste s normálním kolem nemohli praktikovat.

Navíc elektrokolo je z hlediska platné legislativy nahlíženo jako na klasické kolo se vším, co s tím souvisí. Nepotřebujete žádnou zvláštní homologaci, nemusíte jej registrovat, platit povinné ručení ani být držitelem řidičského průkazu. Navíc můžete jezdit všude tam, kde se může jezdit na klasickém kole, včetně cyklostezek a zároveň i tam kam se s běžným kolem nedostanete.

.....stále nejste přesvědčení? Nezapomínejme na přírodu!!

Podle statistik je prokázáno, že na kratší vzdálenosti je elektrokolo znatelně úspornější oproti mopedu či autu a je tedy ideálním společníkem do městského nebo příměstského provozu. Takže nejen, že se tolik nevyčerpáte jako na klasickém kole cestou do práce, ale ještě ušetříte a nezatěžujete přírodu!

 

 

                                             Další kapitola článku   >>> 
Přihlašte se k odběru novinek
Dotaz či přání Zpět nahoru
mastercard payULogo visa hello bank home credit